måndag 28 september 2009

Produktiv dag 2

Eftermiddagen ägnades åt bakning. Fick med mig äpplen från mamma som jag gjorde en äppelkaka på. Receptet har jag haft i 5 år och kakan har blivit en favorit!




Recept Mettes äppelkaka
Sätt ugnen på 175 grader C. Kavla ihop 4 smördegsplattor till en tunn stor platta. Klä en springform med degen så att den hänger ut över kanterna. Skala, kärna ur och klyfta 6 stora syrliga äpplen. Rör ihop 400g riven mandelmassa, 5 ägg och 5 dl creme fraiche.
Lägg hälften av äpplena i formen. Pudra med ½ tsk kanel och 2 tsk socker. Häll över hälften av äggsmeten. Lägg i resten av äpplena, ytterligare ½ tsk kanel och 2 tsk socker och det sista av äggsmeten.
Vik sidorna av degen in över fyllningen så att kakan blir helt täckt. Grädda i nedre delen av ugnen i 1 timme. Ta bort kanten på formen och grädda i ytterligare 15 min.

2 kommentarer:

svartanova sa...

Jag vill också baka mer. Verkligen. Idag har jag beställt ny bakbok. Igen. :)

svartanova sa...

Jag tar risken att det blir en färgglad korg. Det står på pennorna att det är så de ska förvaras. :)